Wisselingen team Museumregister Nederland

maandag 24 juli 2023

Het team achter Museumregister Nederland heeft een aantal veranderingen ondergaan. We stellen onze nieuwe mensen graag aan u voor. Een overzicht van alle betrokkenen bij Museumregister Nederland is te vinden op onze website.

Bestuur
Eind 2022 heeft Lucky Belder tijdens haar tweede termijn als algemeen lid van het bestuur het voorzitterschap overgenomen van Els van Eijck.

Per mei 2023 heeft Marco Grob zijn functie als penningmeester en vice voorzitter overgedragen aan Ron van Rossum. Ron is naast bestuurslid voor Museumregister Nederland werkzaam als manager bedrijfsvoering en plaatsvervangend directeur bij het College voor de Rechten van de Mens in Utrecht. Daarnaast is hij voor één dag in de week werkzaam voor de Amsterdam Economic Board als Financial Officer.

Auditoren
In de afgelopen periode hebben we afscheid moeten nemen van de auditoren Hiske Land, Minette Albers, Hans Spruijt en Bonnie Nilhamn. Gelukkig hebben wij ook drie nieuwe auditoren mogen verwelkomen.

Jorna Kniese is in mei 2023 begonnen als auditor bij Museumregister Nederland. Jorna doet veel projecten voor erfgoedorganisaties en onderwijsinstellingen, met name gericht op management, publieksbegeleiding en educatie. Hiervoor was ze onder andere verantwoordelijk voor de vierjarige bachelor tot erfgoedprofessional bij de Reinwardt Academie.

Bernard Ellenbroek is in mei 2023 begonnen als auditor bij Museumregister Nederland. De afgelopen jaren heeft Bernard de museumwereld goed leren kennen, onder andere tijdens interimklussen als kwartiermaker bij Museum W in Weert, en als waarnemend zakelijk leider bij het Noordbrabants Museum in ’s-Hertogenbosch en Museum van Bommel van Dam in Venlo.

Kirsten de Vries is sinds 2022 werkzaam als nieuwe auditor bij Museumregister Nederland. Kirsten heeft een brede praktijkervaring binnen het museale veld en is onder andere werkzaam geweest als museumconsulent bij het Erfgoedhuis Zuid-Holland. Naast het auditwerk verricht zij ook nu nog museuminspecties voor Erfgoedhuis Zuid-Holland.

Registratiecommissie
De registratiecommissie heeft in de afgelopen periode afscheid moeten nemen van Antoinette van Dorssen en Judith Tegelaers, maar ook drie nieuwe leden mogen verwelkomen:

Stefan Witteveen is sinds april 2023 lid van de registratiecommissie. Stefan is sinds 2013 hoofd Bedrijfsvoering en controller van Museum De Lakenhal. Daarvoor was hij werkzaam als financieel adviseur voor gemeenten, musea en erfgoedinstellingen. Stefan is opgeleid als algemeen econoom en Japankundige.

Geert-Jan Davelaar is sinds april 2023 lid van de registratiecommissie. Geert-Jan werkt als Adviseur Educatie bij Probiblio, waar hij als projectleider de bijna veertig Openbare Bibliotheken in Noord- en Zuid-Holland helpt in hun structurele samenwerking met het (v)mbo. Geert-Jan volgde een lerarenopleiding geschiedenis en studeerde Museologie aan de Reinwardt Academie.

Wilbert Helmus is sinds april 2023 lid van de registratiecommissie. Wilbert werkt vanuit het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid als netwerkmanager voor het Netwerk Digitaal Erfgoed. In die functie initieert hij landelijke samenwerkingen op het gebied van sectoroverstijgende toegankelijkheid van erfgoedcollecties. Wilbert begon zijn loopbaan bij het Rijksmuseum en heeft sindsdien voor verschillende musea en erfgoedinstellingen gewerkt.

Bureau
Amber van Huigenbos vervult sinds april 2023 de functie van medewerker communicatie & kwaliteit. Amber heeft (cultuur)geschiedenis gestudeerd en is werkzaam geweest als acquirerend redacteur in de literaire wereld, onder andere bij uitgeverij HarperCollins Holland. Voor die laatste uitgeverij zette ze een nieuwe imprint op.

Zaida Ellis treedt sinds juli 2023 op als office manager en volgt daarmee zowel Mandy als Wilma op. Zaida heeft jarenlange ervaring op administratief, financieel en organisatorisch vlak.