Aanmelden voor registratie

 

Wel of niet registreren?
Vraagt u zich af of de status van geregistreerd museum wenselijk en haalbaar is voor uw organisatie? Met deze tips kunt u alvast een eerste eigen inschatting maken:

  • Bekijk de introductiefilm gemaakt door het Landelijk Contact van Museumconsulenten.
  • De museumnorm bestaat uit 17 criteria. Instellingen die in het register opgenomen willen worden, moeten aan al deze criteria voldoen. Lees daarom de Museumnorm met bijbehorende toelichting (hulpvragen).
  • Vraag advies aan het erfgoedhuis in uw provincie.
  • Tot slot kunt u een belafspraak aanvragen met een medewerker van het register via bureau@museumregisternederland.nl Vergeet dan niet de contactgegevens van uzelf en uw organisatie te vermelden.

Let op! Aan toetsing zijn kosten verbonden. Ook de deadline van drie maanden blijkt soms een struikelblok voor organisaties. We raden daarom dringend aan eerst alle gevraagde documentatie gereed te hebben voordat u een toetsing aanvraagt. Deze toets aanvragen kan door een mail te sturen naar bureau@museumregisternederland.nl

Formele toets
Een toetsing omvat alle 17 criteria van de museumnorm en een auditbezoek aan uw museum. Voorheen was een pretoets een verplichte eerste stap in het toetsingsproces. Dit is niet meer nodig. Musea die de pretoets hebben doorlopen kunnen nog voortborduren op het bestaande dossier, mits het toetstraject binnen zes maanden na het pretoetsbesluit is voortgezet. 

Voor de toetsing moet de contactpersoon van uw museum een dossier indienen via een persoonlijke auditmodule. Het dossier bestaat uit een ingevulde vragenlijst (gebaseerd op de Museumnorm) en documenten. Denk bij documenten aan een educatieplan, personeels- of vrijwilligersbeleid en veiligheidszorgbeleid. Een volledig overzicht van gevraagde documentatie vindt u in de Museumnorm en het document Hulpvragen bij de Museumnorm.

Na ontvangst van uw dossier neemt een auditor contact met u op om een auditbezoek te plannen. Doel van dit auditbezoek is om de werking van beleid en procedures in de praktijk te bespreken. Er wordt gesproken met medewerkers of vrijwilligers met verschillende aandachtsgebieden. 

Vervolgens bespreekt de auditor de bevindingen met de registratiecommissie in de eerstvolgende vergadering.

Registratiecommissie
Na afronding van bovenstaande stappen wordt het dossier beoordeeld door de Registratiecommissie. De commissie controleert de interpretatie van de Museumnorm in relatie tot de museum-, collectie- en locatiespecifieke situatie. De commissie adviseert vervolgens het bestuur van Museumregister Nederland over toekennen van de museumregistratie. Het bestuur neemt hierover een besluit.

Kosten
U vindt hier een overzicht van de kosten van toetsingen en de jaarlijkse bijdrage van geregistreerde musea.

Doorlooptijd
De doorlooptijd hangt af van het vergaderschema van de registratiecommissie. Zie hier de planning.