Museumregister - nieuwsbrief december 2019

Forward icon

Nieuwsbrief december 2019

Beste lezers,
In deze nieuwsbrief onder meer aandacht voor de Museumnorm 2020, de loting voor de steekproef van 2020 en een nieuw gezicht bij het bureauteam.

Museumnorm 2020

De Museumvereniging en het Landelijk Contact Museumconsulenten hebben de Museumnorm 2015 dit jaar geëvalueerd en een lichte revisie voorgesteld ter actualisatie en verduidelijking. Dit heeft geleid tot de Museumnorm 2020. U kunt de Museumnorm 2020 hieronder downloaden, inclusief een begeleidend document met hulpvragen.

Museumnorm 2020
Hulpvragen bij de Museumnorm 2020

In de inleiding bij de Museumnorm vindt u een korte toelichting op de wijzigingen ten opzichte van de voorgaande versie. De Museumnorm 2020 geldt vanaf heden als basis voor nieuwe toetsingen. Voor reeds lopende toetsingen volgen we een overgangsprocedure.

Steekproef 2020

Ieder jaar voeren we steekproefsgewijs een toetsing uit bij circa 5% van de geregistreerde musea. Een geregistreerd museum komt hiervoor vijf jaar na registratie/laatste herijking in aanmerking.
Voor de steekproef van 2020 zijn 24 musea ingeloot. Betreffende musea hebben reeds bericht van ons ontvangen. Is uw museum niet ingeloot voor de toetsing en wilt u toch graag weten hoe uw museale bedrijfsvoering er voor staat? Voer dan aan de hand van de hulpvragen zelf een tussentijdse evaluatie uit.

Tijdelijke wisseling binnen de organisatie

Nina Svenson versterkt tot medio april 2020 het bureauteam. Zij vervangt Christine Huisman die vanaf medio december met zwangerschapsverlof is. Meer informatie over de personen achter onze organisatie vindt u hier

Bereikbaarheid rondom feestdagen

Het bureau van Museumregister Nederland is van maandag 23 december tot en met vrijdag 3 januari gesloten. Vanaf maandag 6 januari staan wij weer voor u klaar. Graag wensen wij iedereen alvast prettige feestdagen en een mooie jaarwisseling.