Home ›  Nieuws › Brief 2016-06 › Voorwoord

Voorwoord

Beste lezers,

Voor de zomervakantie aanbreekt willen we u graag een update geven over het Museumregister.

De eerste helft van dit jaar stond in het teken van het afronden van toetsingen die nog deels op de Museumnorm 2012 berusten.

De uitnodigingen voor de eerste steekproef in het kader van de nieuwe werkwijze zijn in april verzonden. Voor de steekproef 2016 zijn twaalf musea geselecteerd.

Per 31 december 2016 komt de status ‘voorlopige registratie’ definitief te vervallen. De laatste voorlopig geregistreerde musea hebben daarom een uitnodiging ontvangen om zich te laten toetsen voor registratie. Daarnaast blijven zich ook nieuwe musea aanmelden voor registratie

Wegens alle veranderingen rond het Museumregister en de Museumnorm is het Reglement Museumregistratie geactualiseerd. De procedures ten behoeve van de steekproeven zijn hierin gedocumenteerd. Daarnaast is het reglement aangescherpt om (schijn van) belangenverstrengeling bij toetsingen te voorkomen, en om 'good governance' binnen de Stichting Museumregister Nederland te garanderen. Klik hier voor het vernieuwde reglement.

Wij wensen u een mooie zomerperiode met veel museumbezoeken.

Museumregister Nederland