Terugblik op informatiebijeenkomsten over de Museumnorm

dinsdag 23 mei 2023

We kijken met veel plezier terug op de informatiebijeenkomsten over de Museumnorm die we de afgelopen weken op meerdere plekken in het land hebben gehouden. In dit nieuwsbericht delen we een kleine sfeerimpressie én de link naar de opgenomen online bijeenkomst.

In april mochten we aftrappen met een bijeenkomst voor musea in Noord-Nederland. In Museum Heerenveen zaten de twee sessies (één voor geregistreerde musea, een voor nog niet geregistreerde musea) al snel vol. Mirjam Pragt van Museumfederatie Fryslân opende samen met Ellie Bruggeman van Museumregister Nederland de presentatie. De volle zaal leidde tot veel goede vragen en uiteraard ook wat discussie.

Voorafgaand aan de sessie en tijdens de pauze was er ruimte om met elkaar in gesprek te gaan.

Eind april was het tijd voor de tweede bijeenkomst, deze keer vooral voor musea in Midden-Nederland. Liesbeth Tonckens van Erfgoed Gelderland heette iedereen welkom in de theaterzaal, waar de opkomst wederom mooi was. Er was deze keer maar één sessie, waar reeds geregistreerde musea en nog niet geregistreerde musea samenkwamen. Dat had een mooi effect: er werden goede tips gedeeld met collega-musea.

Auditor Gertrude van der Veen was net als bij de sessie in Heerenveen van de partij om de pijler 'Publiek' uit de Museumnorm toe te lichten.

Begin mei was er de mogelijkheid om online een informatiebijeenkomst bij te wonen. Ongeveer tachtig musea waren hierbij van de partij. Was u hier niet bij en wilt u de opname graag terugzien? Dat kan via deze link

De laatste sessie vond plaats in Natuurmuseum Brabant. De zaal zat wat minder vol, maar dat mocht de pret niet drukken. Annette Gaalman van Erfgoed Brabant opende samen met Ellie de presentatie. Ook hier werden interessante vragen gesteld en inzichten gedeeld.

In de pauze kon men alle informatie tot dan toe even laten bezinken en met elkaar in gesprek gaan.

De vier sessies draaiden niet alleen om het geven van informatie over de Museumnorm. Een tip die we vanuit Museumregister Nederland vaak geven is: ga eens in gesprek met een collega-museum in de buurt en kijk of je plannen en procedures misschien kunt delen, zodat je die kunt vertalen naar de eigen situatie. We waren daarom erg blij om te zien dat deelnemers aan de bijeenkomsten actief met elkaar in gesprek zijn gegaan en hopen dat deze (al dan niet nieuwe) contacten warm zullen worden gehouden.

De sessies zijn georganiseerd in samenwerking met het Landelijk Contact van Museumconsulenten. Onze bijzondere dank gaat uit naar Museumfederatie Fryslân, Erfgoed Gelderland en Erfgoed Brabant. Helaas is niet in elke provincie een museumconsulentschap aanwezig, maar een museumconsulentschap van een buurprovincie kan mogelijk ondersteuning bieden.