Incidentenregistratie implementeren

donderdag 5 december 2013

Veilig Erfgoed is een onderdeel van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en is gericht op veiligheidszorg voor onroerend en roerend erfgoed, zoals gebouwde, groene en archeologische monumenten, museale collecties en archieven. Daarvoor bieden ze informatie over risicobeheer en preventieve maatregelen. Met die maatregelen kunnen erfgoedbeheerders een incident voorkomen, de omvang van het incident beperken en verdere schade voorkomen.

Recent heeft Veilig Erfgoed een stappenplan voor het invoeren van een incidentenregistratie opgesteld. Zicht krijgen op incidenten vraagt om een goede aanpak en om draagvlak binnen de organisatie. Wat is nodig om incidentenregistratie goed in te voeren en te verankeren binnen de organisatie? Lees meer over het vijfstappenplan: Incidentenregistratie implementeren

In de Museumnorm wordt ook aandacht besteed aan incidentenregistratie. Hiervoor geldt als uitgangspunt dat de registratie de invulvelden van de Database Incidentregistratie Cultureel Erfgoed omvat.