Afstotingsdatabase - nieuwsbrief april 2023

donderdag 13 april 2023

Via deze weg houden we u graag op de hoogte van recente ontwikkelingen rondom de LAMO (Leidraad Afstoten Museale Objecten), de Afstotingsdatabase (ADB) en de Toetsingscommissie Beschermwaardigheid (TCB). Heeft u vragen, op- of aanmerkingen met betrekking tot de inhoud van deze nieuwsbrief? Neem dan contact met ons op via adb@museumregisternederland.nl / 085-0608908.

LAMO 2023 gepubliceerd
Onlangs heeft de Museumvereniging de herziene LAMO (2023) gepubliceerd. Deze vernieuwde versie besteedt bijzondere aandacht aan het afstoten van digitaal materiaal, natuurhistorische collecties, objecten uit koloniale context en werk van levende kunstenaars. Tevens zijn de mogelijkheden omtrent bulkafstoting verruimd en is afstoting aan andere erfgoed-beherende instellingen, zoals archieven en bibliotheken, in de leidraad opgenomen. Daarnaast is de Vereenvoudigde Procedure nu ook toepasbaar bij afstoting van in serie geproduceerde objecten en bij herwaardering van de museale collectie naar de eigen gebruikscollectie.

Bekijk de LAMO 2023 hier.

Lopende aankondigingen op de Afstotingsdatabase
Een overzicht van de lopende aankondigingen per museum vindt u hier.

In de aankondigingen wordt aangegeven aan welke bestemming gedacht wordt en welke gunningscriteria voor overname gelden. Als u vermoedt dat objecten van nationaal belang buiten publiek toegankelijke collecties dreigen te komen, geef dit dan door via de knop 'meld mogelijk beschermwaardig' op de aankondigingspagina.

Aanmelden voor nieuwsbrief
Bent u nog niet geabonneerd op deze nieuwsbrief, maar wilt u deze wel standaard ontvangen, dan kunt u zich hier inschrijven.