Museumregister - nieuwsbrief september 2019

maandag 30 september 2019

Evaluatie Museumnorm 2015
De Museumvereniging en het Landelijk Contact van Museumconsulenten (LCM) evalueren dit jaar de Museumnorm 2015. Museumregister Nederland toetst de voorstellen tot wijziging op consistentie en toetsbaarheid. Lees meer.

Wat betekent revisie van de Museumnorm voor uw museum?
De huidige revisie richt zich met name op verduidelijking en actualisatie van de bestaande normen en zal leiden tot een Museumnorm 2020. Afhankelijk van de situatie zal dit voor uw museum het volgende betekenen:

• Lopende toetsingen voor herijking van een museumregistratie worden afgerond op basis van de Museumnorm 2015.
  • Lopende toetsingen voor het verkrijgen van een vermelding in het Museumregister worden afgerond op grond van de Museumnorm 2015.
  • Herijkingen in het kader van de steekproef 2020 zullen plaatsvinden aan de hand van de Museumnorm 2020. Bericht over de inloting van musea voor deelname aan de steekproef 2020 kunt u eind oktober 2019 verwachten.
  • De verwerking van nieuwe aanmeldingen voor een pretoets, en nieuwe verzoeken tot formele toetsing na een eerdere pretoets, worden vanaf heden uitgesteld tot begin 2020. Voor deze toetsingen zal de Museumnorm 2020 gehanteerd worden.

Wisselingen binnen de registratiecommissie en het auditorenteam
Dit jaar hebben er verschillende wisselingen plaatsgevonden binnen de registratiecommissie. De volgende leden zijn afgetreden: Paul Soetaert (voorzitter), Birgitta Fijen, Arjen Kok en Onno Adriaansens. We bedanken hen hartelijk voor hun expertise en de goede samenwerking.

Als nieuwe leden hebben we mogen verwelkomen: Elsbeth Kwant (voorzitter), Antoinette van Dorssen, Judith Tegelaers en Sierd Roosje.

Na drie jaar dienst als auditor neemt Kees Plaisier dit jaar ook afscheid van Museumregister Nederland. Ook hem willen we graag bedanken voor de prettige samenwerking.

Zie onze website voor nadere informatie over de mensen binnen onze organisatie.

Op de hoogte blijven
Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen bij het Museumregister? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrieven:

Aanmelden voor updates inzake het Museumregister.

Aanmelden voor updates inzake de LAMO, afstotingsdatabase en de toetsingscommissie beschermwaardigheid.