Museumregister - nieuwsbrief mei 2020

woensdag 20 mei 2020

NIEUWSBRIEF MEI 2020

Beste lezers,
Het wordt helaas steeds duidelijker dat de coronapandemie ook grote gevolgen heeft voor de museumsector.

Vanuit Museumregister Nederland proberen wij onze dienstverlening zo goed mogelijk voort te zetten op aangepaste wijze.

Via deze nieuwsbrief delen we graag de eerste registraties en herijkingen die in april 2020 behaald werden, informatie over een pilot met virtuele toetsingen en de eerste ervaringen met de Museumnorm 2020.

Namens het gehele team van Museumregister Nederland: houd vol en blijf gezond!

Pilot virtuele toetsingen

In navolging van de coronamaatregelen om afstand te houden en zoveel mogelijk vanuit huis te werken, hebben we een pilot opgezet met virtuele toetsingen voor registratie en herijking. De interviews met medewerkers en vrijwilligers vinden hierbij plaats via videobellen. Een rondgang in het museumgebouw en depots geschiedt via camerabeelden. Zo nodig vindt op een later moment nog een kort bezoek plaats. Wij verwachten op basis van deze pilot een passende alternatieve werkwijze te kunnen bieden zodat de toetsingen doorgang kunnen vinden, zonder onnodige risico's.

De eerste musea die binnen dit pilotproject getoetst worden zijn:
o Streekmuseum Goeree-Overflakkee (Sommelsdijk)
o Oorlogsmuseum Eyewitness (Beek)
o Fashion for Good (Amsterdam)

Deze drie musea worden getoetst voor een nieuwe vermelding in het Museumregister. Wij zijn de betrokken medewerkers en vrijwilligers zeer dankbaar voor de extra tijd en moeite voor deelname aan dit pilotproject.

Eerste registratie en herijkingen 2020

In de eerste periode van 2020 hebben 14 musea de toetsing voor registratie en herijking positief voltooid. Graag feliciteren we deze musea met het behaalde resultaat! Ook danken wij iedereen voor de prettige samenwerking.

Museumnorm 2020

De eerste toetsingen aan de hand van de Museumnorm 2020 vonden plaats bij Museum Kasteel Wijchen (herijking museumregistratie) en Museum De Dageraad (toetsing voor registratie als nevenlocatie van het reeds geregistreerde Museum Het Schip).

Onze eerste ervaringen zijn dat de vernieuwde toelichtingen en het extra document Hulpvragen bij de Museumnorm meer helderheid geven over de aandachtspunten per norm.

Vanaf heden worden alle nieuwe toetsingen voor registratie en herijking uitgevoerd op basis van de Museumnorm 2020. Lopende toetsingen worden nog wel afgerond aan de hand van de Museumnorm 2015.