Adviescommissie museumregistratie wordt registratiecommissie

In het kader van de Museumnorm 2015 en met het oog op vereenvoudigde procedures is de adviescommissie museumregistratie omgevormd tot registratiecommissie. De registratiecommissie besluit over het behalen/behouden van museumregistraties op basis van het onderzoek van de auditoren en eventueel aanvullend ingewonnen informatie. De registratiebesluiten worden bekrachtigd door het bestuur van het Museumregister.

De registratiecommissie is ook versterkt op financieel en fiscaal gebied, in de persoon van Onno Adriaansens. Sinds 2009 werkt Onno Adriaansens als belastingadviseur bij RSM Belastingadviseurs en Accountants. Hij studeerde (fiscaal) recht en economie aan de Universiteit Utrecht, later gevolgd door een opleiding tot Financieel Planner alsmede Estateplanning en een mastercourse Fiscaal Vastgoed aan de Erasmus University Rotterdam. De commissie zocht versterking vanuit een fiscaal-juridische hoek, omdat zij steeds vaker te maken krijgt met de beoordeling van complexe combinaties van rechtspersonen en geldstromen rondom musea.